Karnaval!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lilian Bakker - WaarBenJij.nu Karnaval!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lilian Bakker - WaarBenJij.nu

Karnaval!!

Blijf op de hoogte en volg Lilian

06 Maart 2014 | Curaçao, Willemstad

Het is weer hoog tijd voor een nieuwe blog, want ik zie dat de vorige nog voor Valentijnsdag was en het is inmiddels al Karnaval geweest! En met Karnaval zou ik mijn hele blog kunnen vullen, maar eerst toch even over Valentijnsdag, want dat was ook een hele happening.
Ik wist dat er op school een marktje zou zijn op het plein en dat de kinderen daar vanaf 10 mochten rondlopen, maar dat Valentijn hier zo uitbundig werd gevierd had ik niet verwacht. Alle kinderen kwamen in rood, wit of roze op school (met een paar uitzonderingen). Dat was eens iets anders dan alle uniformpjes en best leuk om te zien. Toen ik op school kwam werd ik omhelst door de directrice die mij happy Valentine wenste. Mijn mentor deed precies hetzelfde en ook sommige kinderen. Ik was een beetje verbaasd, maar de verbazing werd nog groter toen mijn mentor een klein cadeautje had gekocht voor mij voor Valentijn. Ook kregen alle leerkrachten en stagiaires van de school een cadeau. Mijn mentor had voor alle kinderen iets lekkers en ook een meisje uit de klas had voor iedereen een cadeau. Kortom het was groot feest. We deden één leestekst en daarna hebben we leuke dingen gedaan. De kinderen mochten optreden en vervolgens mochten ze naar een markt. Een paar kraampjes met allemaal snoepgoed en drinken. De kinderen genoten en ik vond het geweldig om te zien. ’s Avonds was er een gemaskerd bal op het strand bij Kokomo. Ook daar gingen we natuurlijk naartoe. Ik heb nog nooit een gemaskerd bal gezien waar zo weinig mensen een masker op hadden, maar het was wel heel gezellig!
Dat was de Valentijn, maar toen kwam Karnaval en dat wordt hier nog groter gevierd. Het begon allemaal met de kinderkarnavalsoptocht. Deze was zondag 23 februari. We hadden gehoord dat hij om 10 uur zou beginnen, dus wij allemaal vroeg ons bed uit. Dit was nog al een uitdaging, want de dag ervoor hadden we een glowfeest, dus werd het nog al laat. Toch was ik wonder boven wonder op tijd wakker en de anderen ook, dus stonden we om 10 uur klaar voor vertrek. Toen Hanneke ineens in het krantje las dat het pas om 15.00 uur begon. Daar ging me ochtendje uitslapen, maar goed uiteindelijk gingen we om 3 uur naar Otrabanda om daar het einde van de optocht te bekijken. Dit duurde helaas nog wat langer, want rond een uur of 6 kwam de eerste wagen langs. Het was wel heel leuk om te zien. Allemaal kinderen die zich prachtig hadden aangekleed (foto’s volgen). Het was het wachten waard. Het volgende onderdeel van de Karnaval, was Karnaval op stage. Dit was de vrijdag na de kinderkarnaval. En dit vond ik toch wel het leukste van de hele Karnaval.
Het begon al met het thema: cowboys en cowgirl! Alle kinderen verkleed en de meeste leerkrachten ook. Zo gingen we met zijn allen in allemaal bussen naar een tuin. En dit waren niet zomaar bussen, maar van die oude gele schoolbussen. Er zaten 2 klassen in één bus en dit paste maar net. 3 kinderen naast elkaar op het bankje en zo vertrokken we. We reden een stukje weg wat ik kende en vervolgens kwamen we in een deel waar ik nog niet eerder was geweest en toen vroeg de buschauffeur of mijn mentor wist waar het was. Die wist het niet en de andere juf wist het ook niet. Ik moest wel even lachen, want ik vond het toch typisch Curaçao dat de buschauffeur niet wist hoe hij moest rijden. Nadat we een rondje hadden gereden, wezen de kinderen uiteindelijk de weg en waren we er. Daar deden we eerst een spel met alle klassen van groep 5 t/m 8. Alle kinderen moesten de letters van een bepaald woord zoeken in een bepaalde kleur. Voor onze klas het woord cowboy in groene letters. Nou hoe houd je een groep kinderen van 8 tot 12 jaar bezig? Verstop een paar kaartjes in een bos met letters erop en laat ze zoeken. Iedereen was fanatiek en uiteindelijk had mijn klas als eerste de kaartjes gevonden, dus waren ze helemaal door het dolle heen. Daarna gingen we even eten en wat spellen doen als zaklopen, doelschieten en punten gooien. Vervolgens mochten alle klassen een optreden doen, waarna er winnaar werd gekozen voor het beste optreden. Alle kinderen en klassen gingen los op Curacaose Karnavalsnummers en uiteindelijk won mijn klas opnieuw. Kortom hun dag kon niet meer stuk en ik genoot van het enthousiasme en de chaos die er toch ook een ‘klein beetje’ heerste.
Dezelfde avond was het ‘full moon party’ bij Kokomo, een van de vele mooie stranden. En nee, er was geen volle maan, maar zo noemen ze het maandelijkse feest wat daar elke laatste vrijdag van de maand is. Dit keer was het een speciale Karnavalseditie, maar dan zonder Carnavalsmuziek. Wel leuke andere muziek en een lekker drankje (Jawel, ik drink hier zo waar af en toe een drankje ;). Het was dus een gezellig avond.
Zondags was het dan echt zo ver: de Karnavalsoptocht. Deze zou echt om 10 uur beginnen, maar omdat het bij de kinderkarnaval wel even duurde voor hij bij het einde was, stonden we om half 2 klaar op het plein. De zon brandde vol op en we hadden al vrij snel geconstateerd dat het nog wel even zou duren. Gelukkig was de Starbucks niet zo ver, dus even een lekkere frappucino gehaald. Toen we weer op het plein kwamen, was er nog geen Karnavalsoptocht te bekennen. Langzamerhand werd het wel wat drukker en kwamen er mensen met koelboxen vol met drinken. Wij hadden dat niet, maar gelukkig hadden Hanneke en ik precies genoeg geld om een flesje water en een patatje te halen. We stonden immers al 2 uur te wachten en hadden best dorst en honger. Ook hadden we het na 2 uur in de brandende zon (+- 30 graden) wel warm gekregen, dus hebben we even een klein beetje schaduw opgezocht. Op een gegeven moment leek het alsof er iets aankwam, dus gingen we bij het hek staan. Ik denk dat het toen half 5 ongeveer was. Daar stonden en zaten we nog een tijd te wachten en uiteindelijk na 4,5 uur rond 6 uur, kwam uiteindelijk de Karnavalsoptocht. Het was een gezellige boel met veel kleuren en verklede mensen, maar ik moet zeggen dat ik de kinderkarnaval toch leuker vond (ik ben dan ook een juf ;). Er waren 30 wagens met muziek en daarachter mensen verkleed in steeds verschillende kleurrijke pakken. Uiteindelijk hadden we het na 25 wagens wel gezien, het was inmiddels 8 uur, en was het hoog tijd om thuis te gaan eten.
Maandag, dinsdag, woensdag en vandaag hadden we lekker vrij en we hebben nog veel meer leuke dingen gedaan, maar zoals ik al zei kan ik met Karnaval een heel blog vullen. Als ik nu nog meer schrijf, wordt het wel een hele lange blog. Dit weekend zal ik verder schrijven en dan zal ik ook wat foto’s toevoegen!
Tot dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Lilian

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 18509

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Stage op Curacao

Landen bezocht: